Mijn begeleiding biedt verdieping in jezelf. Tijdens de beginsessies gaan we kijken met welke hulpvraag je bij mij komt en wat je graag verder zou willen ontwikkelen. Je wordt gestimuleerd om jezelf te onderzoeken, nieuwe mogelijkheden te ontdekken en om met bewustwording en verandering aan het werk te gaan. Deze groei vindt plaats in een doorlopend proces, en daarvoor zijn over het algemeen 5 tot 8 sessies nodig.

Haptotherapie leert je evenwicht in je leven te brengen. Bijvoorbeeld als je bent vastgelopen in je leven, werk of relatie óf als je lichamelijk klachten hebt. Het is een beproefde methode die je helpt om jezelf weer in balans te brengen van denken en voelen. Het gevoel werkt als je innerlijke kompas.

Door de haptonomische benadering in gesprek, doelgerichte aanraking en positiebepaling, ervaar je wat het lichaam ons te vertellen heeft over onszelf, over onze gevoelens en over hoe we omgaan met anderen en onze omgeving.  Je leert ervaren wat 'goed' en wat 'minder goed' voelt en wat je nodig hebt om dichter bij jezelf te komen. Zo ontstaat er ruimte voor verandering en ben je beter in staat keuzes te maken die bij jou passen en die in overeenstemming zijn met het leven dat je graag wilt leiden.

Ik kan samen met jou op weg gaan om het contact tussen je denken en je voelen te herstellen. Haptonomie leert je weer evenwicht in je leven te brengen.

Als Haptotherapeut begeleid ik mensen:

  • met zingevingsvragen zoals ‘wie ben ik en wat wil ik?’
  • die overbelast zijn door stress of Burn-out
  • die moeite hebben met herkennen en uitdrukken van gevoelens
  • die kampen met onzekerheid en angsten
  • met relationele problemen met partner, kind, ouders of werk
  • die depressieve klachten hebben en piekeren
  • die lichamelijke klachten hebben, zoals hoofdpijn, slapeloosheid, buikpijn, hyperventilatie
  • die geconfronteerd zijn met rouw en verlies door ziekte of afscheid

Burn-out

Wanneer stress langdurig aanhoudt kan dit leiden tot lichamelijke en geestelijke uitputting en spreken we van burn-outklachten. Mogelijk is er bij jou sprake van vermoeidheid, somberheid, verminderde concentratie, besluiteloosheid en gespannenheid. Een burn-0ut kan ontstaan door te lang dingen alleen te doen vanuit het denken, zonder ook af te stemmen op je gevoel.

De burn-out ondersteuning begint met het scheppen van voorwaarden om fysiek te herstellen en een basis te leggen om je weer energieker te voelen. Als je je vitaler voelt, geeft het ruimte om bewuster gevoelens te herkennen en leer je beter de signalen van stress op te pakken. Als je weet hoe je gehoor geeft aan deze signalen, dan kun je veranderingen aanbrengen, waardoor je je weer sterker, energieker en flexibeler voelt. Dan ontstaat er meer ruimte om te zijn wie je bent en kun je beter keuzes maken die bij jou passen.

In de laatste fase staat het ontdekken wat je nodig hebt in jouw proces naar herstel centraal. Ervaringen die je hebt opgedaan in de sessies worden gekoppeld aan jouw dagelijks leven, jouw manier van bewegen en beleven. Hierdoor ontstaat verandering in klachten en ontdek je waar jij van kunt genieten en hoe jij er anders mee om kan gaan op je werk of in je relatie.  En beter passend bij wie jij bent.

Doel van de therapie bij burn-out:

  • Weer functioneren zoals voor jou passend is
  • Balans in emoties en denken herstellen
  • Om kunnen gaan met verwachtingen van jezelf en de ander
  • Juiste balans tussen ontspanning en inspanning
  • Vanuit je innerlijk kompas juiste keuzes kunnen maken
  • Om kunnen gaan met situaties die je uit balans brengen
  • Grenzen leren herkennen en durven aangeven

 

Geconfronteerd met kanker

Alles is opeens anders. De wereld staat op zijn kop als je te horen krijgt dat je kanker hebt. Het is alsof de grond onder je voeten is weggeslagen. Angst, onzekerheid, boosheid, verdriet, machteloosheid en eenzaamheid kunnen heftig opspelen. Dat gebeurt met jou en met de mensen om je heen en heeft een enorme impact. Hoe nu verder? Hoe maak je weer contact met je lijf, als je zoveel hebt doorstaan. Je relaties veranderen en een nieuwe verhouding zoeken is een kunst op zich. Niets is vanzelfsprekend meer. Het is belangrijk om naar jezelf te kunnen luisteren naar wat je nodig hebt.

Haptotherapie biedt ondersteuning tijdens de verschillende stadia van de ziekte door het terugvinden en versterken van je innerlijke balans. Tijdens de sessies wordt aandacht gegeven aan wat je voelt en wat je daarmee zou willen. In het begin is het een zoeken naar wat zich in je lichaam heeft afgespeeld. Door het aanraken van je lichaam merk je dat er emoties boven komen, waar je je niet bewust van bent. Het verwoorden van pijn, verdriet en angst is de eerste stap op weg naar herstel van de verbinding met jezelf en wat je nodig hebt in het contact met je dierbare. Door deze zoektocht komen er steeds nieuwe inzichten bij die wezenlijk zijn. Er ontstaat ruimte om er anders tegen aan te kijken. Tijdens mijn opleiding heb ik een twee-daagse workshop gegeven aan een groep jonge mensen die geconfronteerd waren met kanker. Het gaf hun bijzondere inzichten en kon helpen een stapje te zetten in het proces. Graag ondersteun ik je met aandacht en is er ruimte voor een lach en een traan.

Rouw en Verlies

Ieder mens maakt vroeg of laat in zijn leven ingrijpende verliezen mee. Het is een gegeven in ons leven. Het sterven van een geliefde, maar ook een scheiding, verlies van werk, contact met ouder of kind, gezondheid of vriendschap kunnen grote impact op je leven hebben en doet meer met je dan je denkt.

Haptotherapie biedt je ondersteuning tijdens dit proces. Het verwoorden van pijn, verdriet, angst is de eerste stap op weg naar herstel. Bij het verwerken krijg je weer grip op je leven en kun je je verbinden of weer verbonden voelen. Door deze zoektocht komen er steeds nieuwe inzichten bij die wezenlijk zijn. Je raakt de pijn en dus ook het spanningsgevoel kwijt door je emoties toe te laten, te ervaren wat het verlies werkelijk betekent en daarmee jezelf serieus te nemen.

Het is emotioneel hard werken om verlies te verwerken en daarbij kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Oprechte aandacht en belangstelling kunnen troostend zijn. Een gesprek, omhelzing, aanraking of gebaar biedt voelbare troost. Het kan helpen om je weer verbonden te voelen in contact met de ander en met het leven. Het geeft nieuwe hoop op herstel en van nieuwe mogelijkheden die het beste bij je passen. Ik help je graag bij het hervinden van je balans en hoop.