Welke klachten bij Burn-out en stress?

Wanneer burn-out en stress langdurig aanhoudt kan dit leiden tot lichamelijke en geestelijke uitputting en spreken we van burn-out klachten of overspannenheid. Mogelijk is er bij jou sprake van vermoeidheid, somberheid, verminderde concentratie, besluiteloosheid en gespannenheid. Een burn-out kan ontstaan door te lang dingen alleen te doen vanuit het denken, zonder ook af te stemmen op je gevoel.

Het stappenplan

De burn-out en stress ondersteuning begint met het scheppen van voorwaarden om fysiek te herstellen en een basis te leggen om je weer energieker te voelen. Als je je vitaler voelt, geeft het ruimte om bewuster gevoelens te herkennen en leer je beter de signalen van stress op te pakken. Als je weet hoe je gehoor geeft aan deze signalen, dan kun je veranderingen aanbrengen. Waardoor je je weer sterker, energieker en flexibeler voelt. Dan ontstaat er meer ruimte om te zijn wie je bent en kun je beter keuzes maken die bij jou passen.

Mindfulness

Tijdens de sessies leer je hoe je bewust om kan gaan met stress en spanning door mindfulness. Het leert je bewust te worden van de patronen van denken en omgaan met je emoties. Je komt nadrukkelijker ‘aan het stuur te zitten’ en kun je bewuster je fysieke reacties gaan ervaren.

Wat levert  je aandacht voor Mindfulness op?

  • het vergroot je concentratievermogen en focus
  • stressvolle situaties ervaar je als minder stressvol
  • minder piekeren
  • het verbetert je nachtrust
  • het vermindert chronische pijn of klachten
  • je ervaart minder onrust
  • het leven wordt gemakkelijker en voelt rijker
  • accepteren en ontspannen kun je leren

Proces naar herstel

Uiteindelijk staat in jouw proces het ontdekken wat je nodig hebt centraal. Ervaringen die je hebt opgedaan in de sessies worden gekoppeld aan jouw dagelijks leven, jouw manier van dingen beleven. Hierdoor ontstaat verandering in je klachten en ontdek je waar jij van kunt genieten en hoe jij er anders mee om kan gaan op je werk of in je relatie.  En beter passend bij wie jij bent.

Vanuit de haptonomische benadering wil ik samen met jou graag naar je mogelijkheden kijken.

Doel van de therapie bij burn-out:

  • Weer functioneren zoals voor jou passend is
  • Om kunnen gaan met verwachtingen van jezelf en de ander
  • Juiste balans tussen inspanning en ontspanning
  • Juiste keuzes kunnen maken en meer in balans met je emoties
  • Om kunnen gaan met lastige situaties
  • Grenzen herkennen en aandurven geven

Wil je meer leren hoe je van je burn-out en stress af kunt komen?

Neem contact met mij op 

 

burn-out en stress